Е лектрическият преход върви малко по-трудно от очакваното от мнозина, но все пак напредва. Случващото се накара много компании да преосмислят електрическите си стратегии. За някои от тях това означава фокус към по-евтини модели, а други – точно обратното.
Наскоро Илон Мъск например обяви, че Tesla няма да прави евтин EV. За такъв се спекулира от години, като се очакваше да е на цена от около 25 000 долара. След дебюта на Robotaxi миналия месец, който ще се продава между 27 000 и 30 000 долара (при сегашните намерения на Мъск), това увеличи очакванията, че идва EVтина Tesla. Мъск обаче попари тези надежди и обяви директно, че подобен ход би бил глупав и противоречи на философията на компанията.
Сега и един от основните конкуренти на Tesla – Lucid се присъединява към тази позиция, съобщава CarScoops. Изпълнителният директор Питър Роулинсън обяви, че и Lucid няма интерес към евтините EV.
Според него е безсмислено. „Този пазар е пословичен, защото се влиза в масовото производство – ужасни и ниски маржини… Да инвестираш в производствена база за милиони бройки не ми изглежда особено разумно“, смята Роулинсън.
Наскоро той обяви, че според него пазарът на електрички страда от множество модели, които „не струват“ и разочароват клиентите. Само че не всички могат да си позволят скъп автомобил, а пък повечето клиенти с пари все още предпочитат ДВГ и хибриди.
Подобна комбинация изглежда пагубна за компаниите, които смятат да заложат само на по-скъпи EV-та и да не правят евтини модели. Особено имайки предвид, че много китайски и европейски марки работят усилено по подобни достъпни предложения и на тях се възлагат големи очаквания за „електризиране“ на пазара.
Позиционирайки се като премиум марки може да е смел ход за брандове като Tesla и Lucid, защото тогава ще се борят с много по-утвърдени имена, които имат утвърдена клиентела. Новите имена ще трябва да си привлекат и създадат клиенти, които досега са избягвали тези сегменти.
Lucid изглежда са наясно, че това е голям риск. И имат резервен план. Роулинсън казва, че Lucid ще предлага лицензи за някои от технологиите си на други производители, включително масови. Така те ще могат да предложат по-качествени модели без да инвестират много в разработката, а Lucid ще получи доход от лицензите.
Изглежда като печеливша комбинация за всички. И като потвърждение, че всъщност имат смисъл от евтини EV-та и именно те ще са ключови за успеха на електрическия преход.